Тилявська схизма або Як на Лемківщині на православ’я переходили

16 листопада 1926 року прихожани греко-католицької парафії у Тиляві разом з філією у Терстянові вирішили масово перейти до православної церкви. Причиною був конфлікт нововведеня до літургії місцевим священником слова “правовірний” замість “православний”. Нова православна громада збудувала собі провізорну тимчасову святиню наперекір тому, що в греко-католицькій громаді залишилось тільки небагато вірян, яка залишилась власником храму.

Паралельно з цим ще один прояв схизми відбувся у селі Королик Руський. Про це пише Шематизм Греко-Католицкого Духовеньства Апостольскої Адміністрації Лемковщини: “Відтепер взялися до погубноі роботи ріжні агітатори і спроваджені батюшку, що наче цигани іздили по селах на фірах, відправляли богослуженя під голим небом та виголошували агітаційні промови, щоби зловити декого »на прадідну віру«. Сей рух не пощадив навіть таких сіл., де були парохами священники русских переконань, мовляв: для ідеі нехай пропадають одиниці”.

Тилявська схизма (старослов. Тылявскій схизм) – перехід окремих лемківських парафій та сіл Перемиської єпархії УГКЦ на православ’я. Тривала у період 1926-1934 років переважно у західній та центральній Лемківщині. На позначення цієї конверсії у літературі, переважно польській, зустрічають також інші назви, зокрема, “релігійна війна” або “релігійна війна в горах”. Дослідники виділяють три основних етапи переходу на православ’я на Лемківщині: I) 1918-1926 – наростання конфлікту, II) 1926-1934 – найвища фаза конфлікту, що виразилась у Тилявський схизмі, III) 1934-1939 – створення Апостольської Адміністрації Лемківщини.

Схизма стала результатом тривалого конфлікту між греко-католицькою та православною церквою на Лемківщині, який розпочався після Першої світової війни. Протягом усьогоміжвоєнного періоду надалі тривала ідейна боротьба поміж прихильниками новітньої української національної ідеї та старорусько-москвофільської орієнтації. Увесь цей час антогонізм щораз більше наростав і мав як зовнішні, так і внутрішні передумови.

На думку С.Стемпеня зміна конфесії відбувалися не без місіонерської діяльності православної церкви, фінансової допомоги від різних російських організацій. До переходу на православ’я спричинила також внутрішня ситуація в УГКЦ, а саме, надмірна заангажованість греко–католицьких священиків в політичній діяльності, форсована українізація церкви на національній основі, а також легковажне ставлення до місцевих традицій. Крім цього питання целібату для консервативних лемків звучало як загроза чистоти «віри предків».

Окремим фактором внутрішньої напруги було питання літургії. Населення, призвичаєне до усталеної моделі богослужіння, виражало незадоволення священиком, який не вживав у літургії слово «православний», а замість нього казав «правовірний» або «католицький».

Проте та обставина, що храм та церковне майно не переходило у власність відступників значно ускладнювало процедуру конверсії. На початку 1930-х років релігійне протистояння пішло на спад та отримало іншу форму вияву. У 1934 році на підставі Конвенції між урядом Польської Республіки та Ватиканом буківский, горлицкий, грибівский, динівский, дуклянский, короснянський, мушинский, риманівский і сяніцкий деканати Перемиської єпархії УГКЦ були об’єднані в структурі Апостольської Адміністрації Лемківщини, яка підпорядковувалася безпосередньо Апостольській Столиці. Польська сторона бачила в цьому процесі можливість ізолювати лемків від українських впливів і подальшої їх полонізації, що й почалося з 1935 року.

Незважаючи на те, що Тилявська схизма мала релігійні передумови через загострення міжконфесійних відносин серед лемків, проте її слід розглядати як складову політичних процесів та вирішення національного питання в Польщі.

Автор Тарас Радь

Про релігійні процеси на Лемківщині також читайте Релігійні утиски українського населення на Лемківщині у XVI – XVIII століттях , Релігійні процеси на Лемківщині у міжвоєнний період та Апостольська Адміністрація Лемківщини.

Share to Facebook
Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Share to LiveJournal
Share to MyWorld
Share to Odnoklassniki
Share to Yandex

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Можна використовувати XHTML теґи та атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Категорії

Нове відео